41-306 Seminar: Diagnostik, Intervention und Evaluation im Bereich des Lehrens und Lernens

Veranstaltungsdetails

Lehrende: Dr. Wendy Symes

Veranstaltungsart: Seminar

Anzeige im Stundenplan: 0a2c

Semesterwochenstunden: 2

Credits: 3,0

Unterrichtssprache: Englisch

Min. | Max. Teilnehmerzahl: - | 30

Weitere Informationen:
Die Angabe der Credits bezieht sich auf die Zahl der Leistungspunkte, die erworben werden können, wenn die Veranstaltung im Kontext des Studium Generale besucht wird. Im Rahmen eines Moduls gelten die Vorgaben des entsprechenden Moduls!

Kommentare/ Inhalte:

This seminar course focuses on the role emotions play in learning and achievement. We will examine the emotions students typically experience in education settings, consider which interventions could be used to influence them, and explore how the effectiveness of these interventions could be evaluated. 

Lernziel:
By the end of this seminar course, you should be able to:


  • Describe the ways in which emotions are important for learning and achievement
  • Identify reliable measures for assessing student emotions in education settings (e.g. school, university)
  • Understand which interventions may be most appropriate for particular students in particular situations, and why 
  • Critically evaluate the effectiveness of a chosen intervention using appropriate theoretical and research knowledge

Vorgehen:

This seminar course will be taught through a combination of lecture-style teaching, group work and student presentations. 
 
Please note that the first two sessions for this course will take place online. Further details will be provided on OpenOlat.   

Literatur:

Keefer, K.V., Parker, J.D.A., & Saklofske, D.H. (Eds.). (2018). Emotional intelligence in education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-90633-1
 
Lipnevich, A.A., Preckel, F. & Roberts, R.D. (Eds.). (2016). Psychosocial skills and school systems in the 21stcentury. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-28606-8
 
Pekrun, R. & Linnenbrink-Garcia, L. (Eds.). (2014). International handbook of emotions in education. Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9780203148211

Zusätzliche Hinweise zu Prüfungen:

Students that started this module during or after the 2020/2021 winter semester will need to complete the module assignment set by Prof. Dr. Stephanie Lichtenfeld in the lecture ‘Grundlagen des Lehrens und Lernens’ in order to pass this module. 
 
Students who started this module before the 2020/2021 winter semester will need to complete an assignment set by me to pass this module. If this applies to you, please contact me as soon as possible to discuss this. 
 

Termine
Datum Von Bis Raum Lehrende
1 Di, 4. Apr. 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
2 Di, 11. Apr. 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
3 Di, 18. Apr. 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
4 Di, 25. Apr. 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
5 Di, 2. Mai 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
6 Di, 9. Mai 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
7 Di, 23. Mai 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
8 Di, 30. Mai 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
9 Di, 6. Jun. 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
10 Di, 13. Jun. 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
11 Di, 20. Jun. 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
12 Di, 27. Jun. 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
13 Di, 4. Jul. 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
14 Di, 11. Jul. 2023 12:00 14:00 VMP 8 R 207 Dr. Wendy Symes
Prüfungen im Rahmen von Modulen
Modul (Startsemester)/ Kurs Leistungs­kombination Prüfung Datum Lehrende Bestehens­pflicht
0a2 Psychische Bedingungen in Bildung und Erziehung (WiSe 18/19) / 0a2c  Seminar: Diagnostik, Intervention und Evaluation im Bereich des Lehrens und Lernens * Hausarbeit/Mdl. Prüfung 7  Hausarbeit/Mdl. Prüfung k.Terminbuchung Dr. Wendy Symes Ja
0a2 Psychische Bedingungen in Bildung und Erziehung (WiSe 19/20) / 0a2c  Seminar: Diagnostik, Intervention und Evaluation im Bereich des Lehrens und Lernens * Hausarbeit/Mdl. Prüfung 6  Hausarbeit/Mdl. Prüfung k.Terminbuchung Dr. Wendy Symes Ja
0a2 Psychische Bedingungen in Bildung und Erziehung (WiSe 18/19) / 0a2c  Seminar: Diagnostik, Intervention und Evaluation im Bereich des Lehrens und Lernens * Klausur 7  Klausur k.Terminbuchung Dr. Wendy Symes Ja
0a2 Psychische Bedingungen in Bildung und Erziehung (WiSe 19/20) / 0a2c  Seminar: Diagnostik, Intervention und Evaluation im Bereich des Lehrens und Lernens * Klausur 6  Klausur k.Terminbuchung Dr. Wendy Symes Ja
Veranstaltungseigene Prüfungen
Beschreibung Datum Lehrende Pflicht
1. Studienleistung Studium Generale k.Terminbuchung Ja
Legende
* Zu dieser Veranstaltung gibt es mehrere Kombinationen von Leistungen. Ob Sie eine oder mehrere dieser Leistungskombinationen absolvieren müssen, ist durch Bestehensregeln festgelegt. Diese können Sie in den Moduldetails einsehen.
Übersicht der Kurstermine
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Lehrende
Dr. Wendy Symes