Lehrende: Christos Zisis
Veranstaltungsart:
Mittelseminar
Anzeige im Stundenplan:
Social Justice
Semesterwochenstunden:
2
Credits:
5,0
Unterrichtssprache:
Englisch
Min. | Max. Teilnehmerzahl:
- | -
Weitere Informationen:
.
WICHTIGE Hinweise vom Studienbüro zum SoSe 21
- Leistungspunkte und An- und Abmeldung
Für Veranstaltungen mit unterschiedlichen LP-Varianten gilt:
1. Pro Lehrveranstaltung nur eine Anmeldung!
2. Ein Wechsel der LP-Variante einer Lehrveranstaltung kann NUR während der Anmeldephasen vorgenommen werden!
Abmeldungen von Veranstaltungen sind NUR bis zum Ende der Abmeldephase möglich!
- Bevor Sie sich in STiNE anmelden, LESEN SIE bitte unbedingt den neuen Leitfaden für die Anmeldungen in STiNE für das SoSe 21. Dort finden Sie die besonderen An- und Abmeldefristen sowie Infos zum Anmeldeverfahren im FB Kultur:
https://www.kulturwissenschaften.uni-hamburg.de/studium/stine-anleitungen.html
- Die Modulübersichten als Orientierung, damit Sie die richtigen Modulzuordnungen in STiNE vornehmen können, finden Sie in Ihrem Studienführer auf der Seite: https://www.kulturwissenschaften.uni-hamburg.de
Kommentare/ Inhalte:
Social Justice, both as a conceptual term and material/immaterial demand, has been critically affected by the turbulent changes and sociopolitical ruptures in late neo-liberal capitalist societies. Currently, it has gained momentum and stands as a buzzword to a whole range of disciplines: from educational and civic policy, to critical education, memory/history studies, up to a constant demand of new social movements. In this Seminar, apart, apart from fundamental conceptualizations of the term, we will discuss and reflect on various angles of social justice through selected case studies: from museum exhibitions, memory-public history sites opting for social justice, anti-racism and anti-discrimination struggles to critical pedagogical work/ethics towards societal transformation, inclusion, multi-vocality in museum work. Moreover, we will focus on questions such as :
• Is there a room for intervention and work towards social justice within a museum educational context?
• How do historical/memory sites produce and present alternative 'readings' or aspects of so called 'bottom-up' history, striving for social justice and transformation?
• Which are the involved official and unofficial actors in this knowledge production and memory Topoi/Archives?
• How do grassroots initiatives/social movements produce, safeguard and disseminate such knowledge, memory and archival work?
Vorgehen:
Digitales Angebot + Präsenz-Termine
Literatur:
Di Paulantonio , M. (2014). Foreword. In Roger. I. Simon, A Pedagogy of witnessing : Curatorial Practice and the pursuit of social justice. Albany, NY : SUNY Press.
Douglas, M. (1987) How Institutions Think, London: Routledge.
Golding, V., & Modest, W. (2013). Museums and Communities. Curators, Collections and Collaboration (1st ed.), London : Bloomsbury Academic.
Jung, Y. (2016): "Contemporary Understanding of ‘Harlem on My Mind’: What Can We Learn from an Art Museum’s Early Attempt toward Culturally Inclusive Practice?" The International Journal of the Inclusive Museum 10, 41–50.
Ng, W., Ware, S. M., & Greenberg, A. (2017). Activating Diversity and Inclusion: A Blueprint for Museum Educators as Allies and Change Makers. Journal of Museum Education, 42(2), 142–154. https://doi.org/10.1080/10598650.2017.1306664
Modulkürzel:
56-108 (5 LP)
BA HF/NF: VKKA (fsb13-14)- HF-M3, NF-M3, NF-M5, M11, SG, WB-Kultur;
MA: M7/WB-FV fachliche Vertiefung
56-108 (7 LP) mit MAP
BA HF/NF: VKKA (fsb13-14)- HF-M3, NF-M3, HF-M5, NF-M5
|