Lehrende: Jennifer Krückeberg
Veranstaltungsart:
Mittelseminar
Anzeige im Stundenplan:
Community building
Semesterwochenstunden:
2
Credits:
5,0
Unterrichtssprache:
Englisch
Min. | Max. Teilnehmerzahl:
- | -
Weitere Informationen:
.
WICHTIGE Hinweise vom Studienbüro zum SoSe 19
- Leistungspunkte und An- und Abmeldung
Für Veranstaltungen mit unterschiedlichen LP-Varianten gilt:
1. Pro Lehrveranstaltung nur eine Anmeldung!
2. Ein Wechsel der LP-Variante einer Lehrveranstaltung kann NUR während der Anmeldephasen vorgenommen werden!
Abmeldungen von Veranstaltungen sind NUR bis zum Ende der Abmeldephase möglich!
- Bevor Sie sich in STiNE anmelden, LESEN SIE bitte unbedingt den neuen Leitfaden für die Anmeldungen in STiNE für das SoSe 19. Dort finden Sie die besonderen An- und Abmeldefristen sowie Infos zum Anmeldeverfahren im FB Kultur:
http://www.fbkultur.uni-hamburg.de/de/studium/stine-anleitungen.html
- Die Modulübersichten als Orientierung, damit Sie die richtigen Modulzuordnungen in STiNE vornehmen können, finden Sie in Ihrem Studienführer unter:
https://www.fbkultur.uni-hamburg.de/studium/ba-studiengaenge.html
Kommentare/ Inhalte:
Who am I and where do I belong? Although existential questions of identity and belonging are nothing new, the continued proliferation of digital media worldwide has created new means of exploring personal and group identities. The sharing of interests and opinions online has become, for many, an integral part of their everyday lives. Especially groups, who were denied to publicly express their identities in the past, are now using online spaces to perform and voice their sense of belonging. From diaspora and LGBTQ support groups to YouTubers and Anonymous, the formation of online communities has become an important aspect in the imagining and construction of identities.
This course explores the possibilities that the internet offers to community building, but also critically reflects on its limits. It introduces theoretical concepts like Benedict Anderson’s ‘imagined communities’ or Arjun Appardurai’s ‘social imaginary’ which will lay the foundations, to further analyse in which distinctive ways communities are formed online. Using selected ethnographies, various groups and their online cultures will be discussed to further embed online communities in the wider cultural and socio-political contexts of the ‘offline’ world.
Literatur:
Anderson, Benedict (2006): Imagined Communities – Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London: Verso Books.
Appardurai, Arjun (1990): Modernity at Large – Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Boellstorf, Tom (2008): Coming of Age in Second Life. An Anthropologist explores the Virtual Human. Oxford: Princeton University Press.
Coleman, Gabriela (2013): Coding Freedom – The Ethics and Aesthetics of Hacking. Princeton: Princeton University Press.
Van Dijk, José (2008): Digital Photography: communication, identity, memory. In: Visual Communication, vol.7, no.1, pp- 57 – 76.
Modulkürzel:
56-107 (5 LP)
BA HF/NF: VKKA (fsb13-14)- HF-M3, NF-M3, NF-M5, M11, SG, WB-Kultur
56-107 (7 LP) mit MAP
BA HF/NF: VKKA (fsb13-14)- HF-M3, NF-M3, HF-M5, NF-M5
|