57-312 Classical Malay [W] [SG]

Veranstaltungsdetails

Lehrende: Prof. Dr. Jan van der Putten

Veranstaltungsart: Übung

Anzeige im Stundenplan: Classical Malay

Semesterwochenstunden: 2

Credits: 4,0

Unterrichtssprache: Englisch

Min. | Max. Teilnehmerzahl: - | 20

Weitere Informationen:
Please note:


  1. The students are required to have a thorough knowledge of modern Indonesian or modern Malaysian.
  2. The module is continued in the Summer Semester with a study of Malay manuscripts in Arabic script.

Kommentare/ Inhalte:
In this module we will examine developments in the history of Malay writing by reading and discussing a selected number of primary and secondary texts. We will discuss different forms of texts and their contents, reflecting worldview, social context and function of the texts. The course also will comprise an introduction into the Arabic script (jawi) used in manuscripts and early printed works.

The students are required to have a thorough knowledge of modern Indonesian or modern Malaysian.

The module is continued in the Summer Semester with a study of Malay manuscripts in Arabic script.

Course requirements and assessment:
- Attendance and active class participation: the student is required to prepare the assigned texts and discuss them in class. (20%)
- A translation of a short traditional Malay text (30%).
- A Jawi test: transliteration of a short text from jawi to rumi (10%)
- Final examination. (40%)

Preliminary schedule
Date/ Topic/ Primary Text / Secondary Text

1  18/10   Introduction

2  25/10 History of the Malay language / Jim Collins: Malay as World language

3 01/11 Writing systems and inscriptions / Thomas Hunter: Ancient Beginnings / The oldest Malay manuscript

4 08/11 Tradition of studies on Classical Malay Texts / Amin Sweeney: A full hearing

5 15/11 Genres and conventions / Braginsky

6 22/11 Malay Historiography / Sejarah Melayu / Henri Chambert-Loir

7 29/11 No Class

8 06/12 Mystical syairs and other texts from Aceh / Hamzah Fansuri’s poems, Taj al-Salatin / Braginsky

9 13/12 letter writing / Annabel Gallop

10 20/12 Texts from Riau / Putten 1996

11 10/01 Munshi Abdullah / Sweeney 2002

12 17/01 indigenous printing / Ian Proudfoot: Silencing of texts

13 24/01 wrap up

14 31/01 Written exam

Lernziel:
Goals:

-    to give an introduction about the historical background of traditional Malay texts
-    to stimulate the student in appreciating traditional Malay texts
-    to teach the student the ability to reflect critically on these texts
-    to teach the student basic ability in reading jawi

 

Vorgehen:
und Anmeldungen in STiNE


  • Es besteht für BA-Studierende Anmeldepflicht in STiNE: Sie müssen in STiNE für die Veranstaltung angemeldet sein, damit der/die Lehrende Ihre Bewertung in STiNE eintragen kann.
  • Die AAI-Prüfungsbteilung trägt grds. keine Scheine in STiNE ein (Ausnahme: externe Leistungen aus anderen Universitäten, die anerkannt werden). Die Lehrenden tragen die Bewertungen/Noten in STiNE selbst ein.
  • Nur wenn Sie sich in STiNE angemeldet haben und der/die Lehrende die Bewertungen in STiNE eingetragen hat, kann die Prüfungsabteilung für Sie Transcript of Records (Notenblatt) und/oder Zeugnisse erstellen.
  • Für Rückfragen stehe Ihnen das AAI-Studienbüro gern zur Verfügung: http://www.aai.uni-hamburg.de/Studienbuero.html

Literatur:
Reading list

Braginsky, V.I., 1993, The System of Classical Malay Literature. Leiden : KITLV Press. (pp. 1-73)

Collins, James T., 1998, Malay World Language. A Short History.Kuala Lumpur: Dewana Bahasa dan Pustaka. (pp. 1-55)

Hunter, Thomas, 1996, Ancient Beginnings: The Spread of Indic Scripts, in Ann Kumar and John McGlynn (eds), Illuminations. The Writing Traditions of Indonesia (Jakarta: Lontar, pp. 3-12.

Proudfoot, Ian, 2002, ‘From recital to sight reading: the silencing of texts in Malaysia ’, Indonesia and the Malay World Vol. 30, no. 87: 117-144.

Putten, Jan van der, and Al azhar, 1995, Di dalam bekekalan persahabatan. Leiden : Dept of languages etc. (pp. 1-34).

Skinner, C., 1978, ‘Transitional Malay Literature: Part 1 Ahmad Rijaluddin and Munshi Abdullah, Bijdragen tot de Taal -, Land- en Volkenkunde 134:466-487.

Sweeney, Amin, 1987, A Full Hearing. Orality and Literacy in the Malay World. Berkely: University of California Press (pp.1-65)

Termine
Datum Von Bis Raum Lehrende
1 Do, 17. Okt. 2019 12:00 14:00 230 Prof. Dr. Jan van der Putten
2 Do, 24. Okt. 2019 12:00 14:00 230 Prof. Dr. Jan van der Putten
3 Do, 7. Nov. 2019 12:00 14:00 230 Prof. Dr. Jan van der Putten
4 Do, 14. Nov. 2019 12:00 14:00 230 Prof. Dr. Jan van der Putten
5 Do, 21. Nov. 2019 12:00 14:00 230 Prof. Dr. Jan van der Putten
6 Do, 28. Nov. 2019 12:00 14:00 230 Prof. Dr. Jan van der Putten
7 Do, 5. Dez. 2019 12:00 14:00 230 Prof. Dr. Jan van der Putten
8 Do, 12. Dez. 2019 12:00 14:00 230 Prof. Dr. Jan van der Putten
9 Do, 19. Dez. 2019 12:00 14:00 230 Prof. Dr. Jan van der Putten
10 Do, 9. Jan. 2020 12:00 14:00 230 Prof. Dr. Jan van der Putten
11 Do, 16. Jan. 2020 12:00 14:00 230 Prof. Dr. Jan van der Putten
12 Do, 23. Jan. 2020 12:00 14:00 230 Prof. Dr. Jan van der Putten
13 Do, 30. Jan. 2020 12:00 14:00 ESA 1 Hauptgebäude R 125 Prof. Dr. Jan van der Putten
Veranstaltungseigene Prüfungen
Beschreibung Datum Lehrende Pflicht
1. Studienleistung im Wahlbereich k.Terminbuchung Ja
Übersicht der Kurstermine
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Lehrende
Prof. Dr. Jan van der Putten